Основи Кібербезпеки для бізнесу

Кіберзагрози – одна з найбільших проблем, з якими сьогодні стикається бізнес. У країнах Європи, продовж пʼяти років кількість жертв від кібератак зросла з 28% до 80%.

Визначення кібербезпеки.
Кіберзагрози можуть мати вкрай негативні наслідки для бізнесу, включно з витоком цінних даних, репутаційними збитками, величезними фінансовими втратами, перериванням бізнес-процесів. Експерти вважають, що до 2025 року щорічний збиток для світової економіки від кіберзлочинності може перевищити 5 трлн євро.

 

Кібербезпека – це практична діяльність, спрямована на захист комп’ютерних систем, корпоративних мереж та особистих даних від кібератак. Кібербезпека охоплює весь комплекс заходів – починаючи з керування паролями до інструментів безпеки на основі штучного інтелекту та машинного навчання. Кібербезпека дає змогу надійно захищати транзакції, переглядати контент та безпечно спілкуватись онлайн.

 

В сучасному цифровому світі кібербезпека стала критично важливою для будь-якого бізнесу у звʼязку з кібератаками, що зростають та ставлять під загрозу: корпоративні ресурси, репутацію та майбутнє компанії.

 

Поширені кіберзагрози для українського бізнесу.
«Відмова в обслуговуванні» або атака «DDoS»
Під час атак DDoS мережа заражених комп’ютерів перевантажує сервер величезною кількістю трафіку. Це значно сповільнює роботу вебсайтів, що протягом деякого часу їх неможливо використовувати. Таким чином сповільнюється надання бізнес та державних послуг, щоб підняти паніку.

 

Атаки з використанням Wiper.
Wiper – це вірус, який знищує дані. Wiper здатен вивести роботу організації з ладу, якщо немає доступу до резервних копій.

 

Злом паролів на кшталт «1234».
Злочинці дуже часто та легко ламають паролі на кшталт «1234».


Фішинг.
Фішингові атаки намагаються вводите людей в оману, намагаючись розкрити особисту інформацію. Шахраї надсилають повідомлення зі шкідливим посиланням у коментарях соціальних мереж, повідомленнях торгових майданчиків, електронних листах від імені надійного джерела, переконуючи користувача надати їм доступ до делікатної інформації.


Зловмисний софт з вимогою викупу.
Цей тип програмного забезпечення блокує доступ до файлів, зашифровуючи їх та вимагає від користувача викуп за відновлення. Під час подібних кібератак, злочинці викрадають дані й погрожують опублікувати їх, якщо не отримають викуп. Жертвам пропонується оплатити викуп у криптовалюті в обмін на ключ дешифрування. Оскільки не всі ключі спрацьовують, оплата не гарантує відновлення файлів.


Неліцензійний софт з вбудованим, шкідливим програмним забезпеченням.
Особливо розповсюджені, подібні випадки на російських торент-трекерах. Встановивши неліцензійний, зламаний софт, ви автоматично передаєте всі дані ворогу.

 

Загрози всередині організації
Це загрози, які виникають від незадоволених співробітників або клієнтів компанії, особливо від людей, які мають доступ до корпоративної мережі. Ці люди можуть нехтувати правилами кібербезпеки та спричиняти шкоду організації. Зазвичай, це відбувається ненавмисно, але деякі співробітники роблять це всеж таки усвідомлено.

 

Соціотехніка або наживання на довірі.

Тактика соціотехніки, через довіру або переконання, змушує жертву розкрити делікатну інформацію або перейти за зловмисним посиланням, зазвичай, користуючись терміновістю, емоціями, звичками. Щоб захиститись від подібних атак застосовуйте розумний підхід до конфіденційності, використовуйте багатофакторну автентифікацію, будьте обережні із занадто вигідними пропозиціями та зберігайте холодний розум.

 

Чому кібербезпека надважлива для українського бізнесу?

Дотримуючись суворої політики кібербезпеки, будь-яка організація чи то заклад може уникнути витоку даних, несанкціонованого доступу та інших серйозних загроз. Тільки уявіть про можливу шкоду яку можна завдати суспільству, якщо банківські дані, інформація про здоров’я чи інші конфіденційні дані клієнтів отримають зловмисники через компанію. Ось чому кібербезпеку не можна ігнорувати.

 

Зберігання даних недоторканими — це обовʼязок відповідального бізнесу перед своїми клієнтами та командою

 

Найчастіше кібершахраї отримують доступ до організацій-жертв завдяки таргетованому фішингу. Хакери втручаються у системи, розповсюджують шкідливе програмне забезпечення, щоб шпигувати, збирати дані чи використовувати вразливості сервісів.

 

Найчастіше страждають ресурси державних органів, що надають послуги громадянам, оперуючи великою кількістю даних. Далі: фінансовий сектор, ЗМІ, IT-організації, комунальні підприємства, які потрібно убезпечувати в першу чергу.

 

Як захистити свій бізнес від кіберзагроз?
Передусім, варто виключити будь-які російські ресурси або ті, що адмініструються з території рф. Потенційно всі вони можуть збирати дані користувачів, а відтак — надавати їх ворожим спецслужбам. Крім цього це додатковий ризик фінансової та репутаційної шкоди, якщо дані опиняться в руках зловмисників.

1. Використання надійних паролів та їх регулярна зміна.
Краще за все генерувати унікальні паролі, які важко вгадати для кожного окремого сервісу. Не використовуйте один і той самий пароль для кількох облікових записів.

 

2. Використовуйте двофакторну автентифікацію.
Обов’язково — вмикайте двофакторну аутентифікацію на всіх сайтах, месенджерах та будь-яких сервісах, що містять особисті дані користувачів. Це додає додатковий шар безпеки до ваших облікових записів, вимагаючи від користувачів не лише пароля, але й іншого фактора автентифікації, наприклад, коду, надісланого на телефон користувача.

 

3. Системи кібербезпеки від інтернет провайдера Westelecom на базі Fortinet.

Універсальний міжмережевий екран нового покоління (NGFW) від Fortinet. Послуга надає клієнтам надійний захист мережі від витоку даних та несанкціонованих дій зловмисників. Поєднує в собі: SD-WAN, VPN, захист від шкідливих програм та вірусів, фільтрацію вебконтенту, швидку реакцію та оперативні заходи щодо блокування шкідливого трафіку, детальну звітність.

 

4. Навчіть своїх співробітників основам кібербезпеки.
Проводьте регулярні навчання зі своїми співробітниками з питань кібербезпеки, щоб вони могли захистити конфіденційну інформацію, розпізнавати фішингові атаки, уникати шкідливого програмного забезпечення.

 

5. Створіть в компанії стратегію реагування на кібератаки.
Почніть із контролю системи безпеки та усунення "слабких місць"​. Створіть план того, що робити у випадку будь-якої кібератаки. Цей план повинен включати кроки щодо ідентифікації та ізоляції загрози, відновлення даних та повідомлення правоохоронних органів.

 

6. Створіть резервні копії своїх даних.
Регулярно створюйте резервні копії своїх даних і зберігайте їх у безпечному місці. Це дозволить вам відновити дані у випадку кібератаки.

 

7. Зашифруйте свої дані.
Зашифруйте конфіденційні дані з метою запобігання несанкціонованого доступу. У разі викрадення або витоку, зашифровані дані будуть недоступні для прочитання без відповідного ключа.

 

8. Сегментуйте свою мережу.
Сегментація мережі розділяє корпоративну мережу на менші підмережі, що допоможе запобігти поширенню кібератак всією мережею.

 

9. Регулярно перевіряйте корпоративну мережу на вразливість.
Необхідно регулярно проводити тестування на проникнення, щоб виявити вразливі місця корпоративної мережі, які можна виправити до того, як ними скористаються зловмисники.

 

10. Застосовуйте політику прийнятного використання.
Розробить та реалізуйте політику прийнятного використання, яка регулює, як співробітники можуть використовувати Інтернет, електронну пошту та інші технологічні ресурси компанії.

 

11. Інвестуйте в комплексні рішення.

Технологічні рішення, які допомагають усувати проблеми з безпекою, щороку вдосконалюються. Багато рішень із кібербезпеки використовують штучний інтелект і автоматизацію, щоб виявляти та зупиняти атаки без втручання відповідних фахівців. Завдяки деяким технологіям ви можете аналізувати ваше середовище й отримувати відповідну аналітику. Комплексні рішення для кібербезпеки дають змогу відстежувати дії в середовищі й усувати прогалини в безпеці. Вони працюють синхронізовано з вашою екосистемою та захищають ідентичності, кінцеві точки, програми й хмари.

 

Щодо реакцій на DDoS атаки.

Здійснюйте моніторинг мережі.

Моніторинг трафіку у режимі реального часу допоможе виявити атаку та пом'якшити її наслідки для компанії. Можливі ознаки атаки — підозріла активність або незвичний трафік, раптове уповільнення або проблеми із сайтом.

 

Завжди майте план "Б".

Важливо мати план аварійного відновлення у разі DDoS-атаки на вебсайт або систему. Наприклад не зайвим буде мати резервні сервери або альтернативні канали зв’язку в компанії.

 

Використовуйте Anti-DDoS сервіси.

Сервіси захисту від DDoS-атак можна розділити на локальні, хмарні та комплексні.
Локальні — фізичний рівень захисту між зловмисниками та вашою мережею, який передбачає встановлення спеціалізованих мережевих пристроїв.
Хмарні засоби захисту пропонують схожий функціонал, але на базі хмарної інфраструктури. Проте розгортаються без встановлення апаратного чи програмного забезпечення.

 

Висновок

Сучасний кіберпростір не є безпечним місцем, через велику кількість ворожих гравців: від звичайних інтернет-шахраїв до урядових хакерів країн-ізгоїв. Злочинці постійно ускладнюють кібератаки, використовуючи новітні технології, зокрема штучний інтелект.

 

Використання сучасних технологій та безпекових практик допомагає зменшити ризики. У 2024 році основні тенденції у сфері кібербезпеки зосереджені на інтеграції новітніх технологій, машинного навчання та розробці стратегій кіберстійкості.

 

Для покращення захисту важлива особиста кібергігієна, слідкування сучасним трендам та відмова від застарілих концепцій. Необхідно впроваджувати новітні підходи до захисту даних та розробити план реагування на випадок зламу системи.