Школа Баухаус - якої немає аналогів у всьому світі

Архітектурні винаходи які ні з чим не порівнюються ...

Баухаус як інститут, так і філософія дизайну справили величезний вплив на сучасний дизайн. Однак його ідеї продовжували поширюватися по світу разом з емігрували учасниками Баухауза - в США, Швейцарії, Росії та багатьох інших країн. фото MWART

Баухаус - вища школа будівництва і конструювання, яка почала свою роботу 25 квітня 1919 року в німецькому місті Веймар. Дослівно «Баухаус» перекладається з німецької як «будинок будівництва».
Директором школи став німецький архітектор Вальтер Гропіус, який і сформулював її головний принцип: «Ми хочемо разом придумувати та створювати нову будівлю майбутнього, де все зіллється в єдиному образі: архітектура, скульптура, живопис, - будівля, яке, подібно храмам, підноситься в небо руками ремісників, стане кришталевим символом нової, прийдешньої віри ». Він був переконаний: що саме нове конструктивне мислення, живопис, містобудування, соціальні дисципліни, дадуть можливість створити Gesamtkunstwerk - «великий універсальний твір мистецтва». Всі принципи сформульовані в Баухаусі, задавали розвиток архітектури 20-го століття.
У школі вважали, що форма будівлі буде виразніше, чесніше, переконливіше, якщо буде відповідати конструкції та технології виготовлення. Всі декоративні елементи (фриз, капітель, лиштва) приховують інженерні рішення. Архітектори школи, навпаки, хотіли виставити напоказ сучасні конструктивні прийоми. Їх підхід до створення нової архітектури, виявлявся в повній відмові від декоративних елементів класичної системи, але при цьому активно вивчали потенціал психофізичного впливу різних форм, матеріалів і колористичних рішень на людину. Художники та архітектори Баухауса мали величезні плани з приводу створення грандіозної соціальної реформи та вірили в те, що нове мистецтво допоможе їм виховати нову особистість і побудувати щасливе майбутнє для всього людства. Звідси й простежується їх інтерес до будівництва масового житла, в якому високі стандарти життя будуть доступні всім верствам населення.
Навчальна програма у школі складалася з трьох курсів і являла собою щось зовсім нове, не схоже ні на що раніше ,що вже практикувалося. На курсі основ, студентам давали базові знання: про кольори, форми, фактури, пропорційні закони(учні вивчали функції додаткових кольорів, психофізичний вплив різних форм і колористичних рішень). Наступним етапом був практичний курс - робота в майстернях, де учні самі створювали речі. Останнім завершальним курсом був будівельний, на якому учні працювали безпосередньо на будівельному майданчику. Історію мистецтва спеціально викладали якомога пізніше - щоб запобігти копіюванню та стилістичним запозиченням для вироблення свого власного стилю.
Майстерню живопису та фрески очолив Василь Кандинський, вітражного живопису - Пауль Клее, обробки металу - угорський художник і теоретик мистецтва Ласло Мохой-Надь. Завдяки Ель Лисицькому і його участі у Баухаусі дізналися про супрематичні композиції Казимира Малевича. Ідеолог нідерландського авангарду Тео ван Дусбург читав лекції, в яких були висловлені ідеї групи «Де стиль».
У 1925 році школі довелося переїхати з Веймара в Дессау.

Відкриття нового Баухауза. Василь Кандинський, Ніна Кандинський, Георг Мусі, Пауль Клее, Вальтер Гропіус, Німеччина, Дессау. Фото © Вальтер Общонка, 1926 р

Нову будівлю, спроєктував сам Вальтер Гропіус. Кожна зона мала своє об'ємно-просторове рішення і з легкістю визначалася за зовнішнім виглядом. Будівля Баухауса була функціональною, через те, що студенти жили та працювали там. Школа-фабрика об'єднала навчальні класи, ремісничі майстерні, їдальні та кабінети. Гуртожиток був розташований в багатоповерховому корпусі-вежі, для викладачів були побудовані окремі будинки. Інтер'єри, меблі, начиння, малюнки, тканини, робили самі студенти та викладачі. У всьому простежувалися геометризовані форми; стіни, меблі, побутові предмети були основних кольорів спектра - червоного, синього і жовтого. Деякі приміщення легко трансформувалися: перегородка забиралася, і їдальня перетворювалася у танцмайданчик. Там же проходили театралізовані вистави.
Щотижня студенти разом з викладачами влаштовували вечірки, фотографувалися в дивних масках, маршували з червоними прапорами, публічно розфарбовували статуї Гете і Шиллера. Дівчата коротко стриглися, юнаки, навпаки, відрощували волосся. Очевидці згадують, що місцеві жителі Дессау скаржилися на зухвалий одяг, нічні купання і галасливі урочистості, а матері попереджали своїх дочок, коли повз проходили студенти: «Не дивись, вони з Баухауса!».
Гропіус створив унікальну творчу атмосферу, яку раніше неможливо було уявити ні в одному навчальному закладі.

Вальтер Адольф Георг Гропіус - німецький архітектор, один із засновників і директор Баухауса, теоретик архітектури та дизайну, видатний художник-педагог.

У Баухауса був винайдений власний тип студента-художника - волелюбного, який нехтує традиційними умовностями, раніше ні на кого не схожого. Чимось рух нагадував чернечий орден (швейцарський художник Йоганнес Іттен, один із засновників і викладачів школи, носив майже чернече вбрання і починав лекції з дихальних вправ і медитацій) бунтарське, що кидає виклик громадському усталеному порядку.
Предмети домашнього вжитку - меблі, посуд, тканини, шпалери, - створені студентами та викладачами Баухауса, стали комерційно успішними. З того, що було побудовано учнями та викладачами школи, до нашого часу збереглося зовсім небагато будівель зі справжньою обстановкою.
Будинок Сонневелда в Роттердамі - рідкісний виняток. Він побудований за проєктом нідерландського архітектора Лендерта ван дер Влюгта, який не викладав у школі, але поділяв погляди Гропіуса і його соратників. Деякі предмети меблів для дому були розроблені викладачем Баухауса Еріхом Дікманом.
Розкішний особняк директора тютюнової фабрики «Ван Неллі» Альбертусом Сонневелда сьогодні здається скромним і по-чернечому аскетичним. Це явище характерне для Баухауса - практично у всіх ранніх проєктах функціоналістів квадратні метри на людину розраховуються вкрай скупо, такий прийом використовував також Ле Корбюзьє.
Школа навчала і випускала нові таланти до 1933 року. З початком правління націонал-соціалістів вона була закрита, але колишні викладачі та їх численні учні, ще довго використовували розроблені в Баухауса методи.

Баухаус Арт Дизайн Архітектура Фото © Франк Шнакенберг

Баухаус зробив величезний вплив на розвиток типографіки, дизайну меблів, текстилю, одягу, і все ж дисципліною яка об'єднала всі напрямки залишалася саме архітектура.

Будинок-черепашка Еміля Фаренкампа в Берліні, Німеччина, Баухаус 1932 | Фото © Joel Tjintjelaar

Архітектурні винаходи школи Баухауса, ні з чим не порівняти, вони ні на що не схожі, вони повністю змінили уявлення про міське середовище, архітектуру, дизайн й творчость в цілому.