Що таке Web 3.0

Web 3.0 — це третє «покоління» інтернету, ключову роль у якому відіграватимуть блокчейн-технології.

Що таке Web 3.0
Web 3.0 — це третє «покоління» інтернету, ключову роль у якому відіграватимуть блокчейн-технології. Творець інтернету Тім Бернерс-Лі назвав Web 3.0 семантичною павутиною, яка стане незалежною, інтелектуальною та відкритою версією Мережі. Дані у новому поколінні інтернету мають бути пов'язані між собою децентралізованим чином. Тому в основі Web 3.0 лежатиме тісний взаємозв'язок між блокчейном та криптовалютами. На даний момент Web 3.0 перебуває в стадії раннього розвитку, тому поки що неясно, коли можна буде дати чітке визначення поняттю.

Web 1.0 (1991 - 2004)
Саме поняття Web 1.0 з'явилося тільки після того, як з'явилося поняття Web 2.0. Отже, все, що відбувалося в інтернеті до Web 2.0 стали називати web 1.0. У період з 1991 по 2004 роки інтернет являв собою набір статичних сторінок із завантаженою на них інформацією. Це означає, що ви просто відкриваєте їх, і вони просто показують вам якусь інформацію. Ви могли читати новини чи статті, слухати чи качати музику, відео тощо. Web 1.0 називають ще READ-ONLY (тільки читання). Жодної авторизації, логінів та редагування з боку користувачів. Жодної взаємодії користувачів зі сторінками, крім читання. І що найважливіше — все створювалося, зберігалося та публікувалося централізовано власниками сайтів. Тому ви могли отримати тільки те, що вони вирішать вам дати.

Web 2.0 (2004 – зараз)
Появу поняття Web 2.0 зазвичай пов'язують із статтею Тіма О'Рейлі "What is Web 2.0" від 30 вересня 2005 року. У цій статті Тим О'Рейллі ув'язав появу великої кількості сайтів, об'єднаних деякими загальними принципами, із загальною тенденцією розвитку інтернет-спільноти, і назвав це явище Web 2.0, на противагу «старому» Web 1.0. Але, як і у випадку з Web 1.0, досі немає єдиного та затвердженого визначення Web 2.0. Однією з головних відмінностей Web 2.0 стала поява соцмереж. Соцмережі дозволили розміщувати контент не лише вебмайстрам та власникам сайтів, а й звичайним користувачам мережі. Ми стали користуватися Facebook, YouTube, писати пости та завантажувати фотографії, стали робити мільйони пошукових запитів у Google. Ми ділимося персональною інформацією із великою кількістю сайтів. Ми реєструємо акаунти, вносимо дані наших карток, здійснюємо покупки. Власники ресурсів збирають цю інформацію про нас і використовують для того, щоб показувати нам той контент, який нам цікавий. Їм потрібно, щоб нам було цікаво і ми довше залишалися на їхніх платформах, а вони більше заробляли на нас. Web 2.0 можна назвати ерою таргетованої реклами та нестачі приватності. Але ми були готові ділитися персональною інформацією, щоб користуватися всіма цими соцмережами, інтернет-магазинами та іншими благами Web 2.0. Таким чином ми переходимо до проблем та недоліків Web 2.0, які призвели до появи думок про Web 3.0. Ще з Web 1.0 зберігається архітектура Клієнт-сервер, коли користувач звертається до сервера, сервер видає відповідь або записує дані, які вносить користувач. Сервери належать конкретним людям чи компаніям. А вони можуть блокувати або видалити ваш контент просто тому, що ваша думка не відповідає їх редакційній політиці. І всі ваші фото з Instagram, всі ваші спогади можуть бути стерті через суперечливе рішення компанії. Ще однією проблемою є передача ваших конфіденційних даних, які зберігаються на чужих серверах. Їх можуть зламати, передавати третім особам або навмисно використовувати для своїх корисливих цілей. Таким чином, стало зрозуміло, що Web 2.0 потребує розвитку та продовження.

Web 3.0 (в очікуванні)
Web 3.0 - це новий етап розвитку інтернету, в якому швидше за все використовуватимуть блокчейн технології та інші інструменти децентралізації. Чому «швидше за все» тому що поки не зрозумiло, чи це буде саме технологія блокчейн, чи придумають щось нове, надто рання стадія, щоб щось стверджувати напевно. Також варто відзначити, що Web 3.0 виходить далеко за межі інтернету і повноцінно проникає в реальний світ.
Це спроба змінити фінансову систему та принципи взаємодії між людьми, сформувати нові правила роботи компаній та побудувати абсолютно новий світ. Автор концепції «Web 2.0» Тим О'Райлі навіть запропонував визначати Web 3.0 як «взаємодія інтернету з фізичним світом».
Передбачається, що Web 3.0 житиме не на централізованих серверах, які належать конкретним людям або компаніям. Це буде розподілена база даних, яка зберігатиметься на спеціальних вузлах (нодах), причому кожен бажаючий може стати власником ноди. Таким чином, жодна компанія не зможе одноосібно видалити якийсь контент, тому що копія бази даних буде знаходитися у тисяч користувачів. Програми (App) перетворяться на Децентралізовані програми (DApp).
Наприклад: якщо в Web 2.0 компанія Meta (власник Instagram) захоче з якихось міркувань видалити ваш обліковий запис разом з усіма фотографіями, вони зможуть це зробити, оскільки мають контроль над сервером. У Web 3.0 копія бази даних буде перебувати на великій кількості нод, і якщо хтось спробує одноосібно щось видалити, це буде конфліктувати з рештою вузлів і блокчейн відкине це видалення.
Ще! Швидше за все, всі дані в мережі, включаючи ваш контент (фото, відео, картинки і т.д.) можна буде токенізувати. Тобто будь-яка зроблена вами фотографія буде мати унікальність і підтверджене право володіння, як поточні NFT токени. Це допоможе авторам контенту легше заробляти на ньому. Приклад: у Instagram кожна ваша фотографія може бути NFT. Це не означає, що потрібно її продавати. Це просто підтверджує, що ви є творцем і власником цього зображення. Це оригінал і це можна перевірити у блокчейні.
Наступна фішка Web 3.0 – оновлений Identity (особистість користувача). Web 3.0 дозволяє серфити на сторiнках, скачувати щось, купувати без можливості відстежити вашу реальну особистість. Будуть спеціальні сервіси, в яких ви повинні будете підтвердити свою особистість і створити свою цифрову identity. Далі при взаємодії з різними DApps вони точно будуть означати, що за Identity стоїть реальна людина і це саме ваша identity. Дії будуть прозорі та вседоступні. Але відстежити реальну особистість завдяки шифрографії буде неможливо. По-друге, ваше identity в Web 3.0 буде крос-платформним. Тобто вам не потрібно буде реєструватися щоразу, ви зможете використати свою identity скрізь.
Але якщо Instagram в Web 3.0 не зможе просто так видаляти контент, що робити з купою спаму, порнографії та інших видів непотрібного контенту? Модерація та бани потрібні, просто потрібно демократизувати цей інструмент. Web 3.0 передбачає, що це організації, компанії, послуги і додатки будуть DAO — децентралізовані автономні організації. Вони не мають CEO або ради директорів. Вони мають користувачів, які мають право голосу.
Говорячи про Web 3.0, не можна не згадати про метавсесвіти. По суті метасвіт - це великий апгрейд соцмереж з web 2.0. У вас буде identity з описаними раніше властивостями, до неї прив'язаний ваш гаманець із криптовалютою та весь ваш цифровий контент. Реальна особистість прихована завдяки шифрографії. Все це на децентралізованій базі даних та керується через DAO. Перехід до Web 3.0 справа затяжна та важка. Адже потрібно переглянути весь стек інтернету, перейти із загальноприйнятих протоколів http та інших на нові децентралізовані рейки,
змінити схеми управління компаніями та проектами на DAO. Це величезна махина, на якій зараз пов'язана вся економіка та життєдіяльність планети.